پاسخ به مسئلۀ اگزیستانسی شر در الهیات مسیحی
نویسندگان
چکیده
اگر از پارادایم عقلی بیرون بیاییم و به پارادایم عاطفی و هیجانی نزدیک شویم مسئلة شر، نه از نوع منطقی (مسئلۀ منطقی شر) یا فلسفی (مسئلۀ قرینه ای شر)، بلکه از نوع عاطفی و اگزیستانسی خواهد بود؛ صورت سادة این مسئله این است که رابطه با خدا، بیش تر از هر رابطة شخصی دیگر نیازمند اعتماد، امنیت، رضایت خاطر، آرامش، و امید است. اما انسان با مشاهدۀ شر گزاف در زندگی خود از نظر روانی قادر نیست به رابطة عاشقانة خود با خدا و پرستش وی ادامه دهد. عواطف او از خدا رنجیده است و دچار حس غیبت، سکوت، و بی توجهی خدا شده است. در این حالت پاسخ های منطقی (دفاعیه ها) و فلسفی (تئودیسه ها) که به مسئلۀ شر داده می شوند، نامربوط و ناکارامد هستند. انسان در این فضای عاطفی، به جای نیاز به رفع ناسازگاری خدا و شر یا استدلال برای توجیه شر، نیازمند التیام قلب و ترمیم رابطه با خداست. در این فضاست که یکی از راه حل های مسئلۀ او می تواند معنابخشی به رنج باشد. معناداری رنج خواهد توانست به رابطة او با خدا از نو معنا ببخشد و ایمان او را حفظ کند. در این مقاله به معرفی و تحلیل معانی رنج، که الهی دانان بر اساس کتاب مقدس مسیحی در پاسخ به مسئلۀ اگزیستانسی شر یافته اند، می پردازیم
منابع مشابه
الاهیات شبانی مسیحی و پاسخ به مسئلۀ شر
«الاهیات شبانی» قسمی از الاهیات نقلی مسیحی است که وظیفه انتقال عشق و مراقبت الاهی به تمام نیازمندان را بر عهده دارد. الاهیاتی است که نَسَب خود را به مسیح و پولس، در حکم شبانان مردم، میرساند و بنای خود را بر الگوی زندگی شبانی مسیح میگذارد. طبیعی است که مسئلۀ شر در لباس مسئلهای منطقی و فلسفی برای این الاهیات جلوهگر نمیشود، چراکه الاهیات شبانی رسالت مدافعهجویانهای را بر عهده نگرفته است. اما ...
متن کاملالاهیات شبانی مسیحی و پاسخ به مسئلۀ شر
«الاهیات شبانی» قسمی از الاهیات نقلی مسیحی است که وظیفه انتقال عشق و مراقبت الاهی به تمام نیازمندان را بر عهده دارد. الاهیاتی است که نَسَب خود را به مسیح و پولس، در حکم شبانان مردم، میرساند و بنای خود را بر الگوی زندگی شبانی مسیح میگذارد. طبیعی است که مسئلۀ شر در لباس مسئلهای منطقی و فلسفی برای این الاهیات جلوهگر نمیشود، چراکه الاهیات شبانی رسالت مدافعهجویانهای را بر عهده نگرفته است. اما ...
متن کاملپاسخ به مسألۀ شر در الهیات زردشتی
مسألة شر یکی از مباحث مطرح در فلسفه و بهخصوص در رشتة فلسفة دین است. بسیاری این مسأله را جدیترین نقد عقلانی بر اعتقاد به وجود خدا دانسته و آن را پناهگاه الحاد مینامند و به عنوان مطلبی نوظهور معرفی مینمایند. در این مقاله نشان میدهیم که این مسائل، سالها پیش، عیناً توسط متکلمان زردشتی مطرح شده است. همچنین راه حل آنها برای این مسأله نیز مورد بررسی قرار گرفته است و به کمک نظریات برخی از عرفای ...
متن کاملارزیابی تئودیسۀ اعتراض در پاسخ به مسئلۀ شر
«تئودیسۀ اعتراض» از تئودیسههایی است که در الهیات پساهولوکاستی شکل گرفت و در پی آن است تا با گله و شکایت مؤمنانه از خدا، امید به رفع شر از سوی خدا را تقویت کند و با شورش، خدایی را خطاب قرار دهد که قدرتش با هیچ قاعدۀ عقلانی یا اخلاقی محدود نمیشود و یکسره به ارادۀ مطلق خویش وابسته است. انتظار تئودیسۀ اعتراض این است که خدا بیحساب و کتاب شرایط را به نفع شخص رنجکشیده تغییر دهد. در این مقاله میکو...
متن کاملمسئلۀ شر در الهیات پویشی و حکمت متعالیه
بیشتر مباحثی که در اندیشههای فلسفی و کلامی غرب، دربارۀ مسئلۀ شر مطرح شدهاند، به جنبۀ نظری آن، (آنگونه که در ساختار کتاب مقدس بیان شده است) توجه داشتهاند. این مباحث اغلب با اشاره به منطقی بودن مسئلۀ مذکور، ناسازگاری قدرت و علم مطلق خدا و رحمت واسعۀ او، وجود انواع مختلف شر در عالم را چالشی جدی پیش روی مؤمنان دانستهاند. الهیات پویشی بهعنوان جنبش نوینی در مباحث کلامی - فلسفی با بهرهگیری از د...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
جستارهای فلسفه دینناشر: انجمن فلسفه دین ایران
ISSN
دوره 2
شماره 4 2014
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023